Även juni börjar glida mot sitt slut. Tiden fram till idag har gått otroligt snabbt. Och på ett sätt tycker jag väl att det är positivt, för semestern är ju snart här. Men sen å andra sidan så har det ju gått så snabbt att jag inte hunnit göra det jag vill göra. Man hänger liksom inte med.
 
Tänkte berätta lite för er hur jag känner angående min "viktresa".
Min startvikt den 13 maj var 67 kg. Jag kände mig som en stor degklump. För lat för att träna. Men går ändå ut på powerwalks ibland när jag känner för det, eller cykelrundor. Men oftast blir det inte mer än ca 2 gånger i veckan.
Eftersom jag har de känslorna för träning så hittade jag en "diet" som kunde funka för mig.
Eller diet ska jag kanske inte kalla det för. Utan det är mer en livsstil.
Förut kunde jag vräka i mig onyttigheter dagligen. En påse chips var det inga problem med att äta upp under en kväll, och så cola på det. Och helst lite choklad till. För chips blandat med choklad är ju så himla gott.
Och så var det alltid, varje dag en bulle eller liknande till kaffet efter jobbet.
När jag och älskling skulle åka upp till Stockholm så provade jag kläder som jag ville ha med mig. Och jag kommer ihåg att jag äcklades av mig själv. Ingenting satt fint. Inte ens de kläderna som jag nyligen hade köpt. Allt satt så himla fult.
Och då bestämde jag mig. Jag åker upp till Sthlm, äter på som vanligt. Men när jag kommer hem då börjar jag.
Jag kom hem och ställde mig på vågen. tårarna sprutade. HUR kunde jag tillåta mig själv att göra såhär mot min kropp. Nu kanske 67 kg inte låter mycket, men jag är bara 1,57 m lång. Så det är en ganska så stor övervikt.
 
Jag satte mig ner, och började planera. Jag valde bort kolhydrater, så som pasta,ris och potatis. Jag valde även bort bröd. Socker valde jag också bort och övriga onyttiga saker, som chips och liknande.
jag valde att ha en dag i veckan där jag kunde äta lite onyttigare. Men jag hade i tankarna att jag ändå ska försöka att inte göra det.
 
I början var det väldigt svårt eftersom det var en vana att alltid äta på nånting. Så ibörjan knaprade jag morötter och gurka bara för att ha kvar det där eviga tuggandet på något. Men efter ett par dagar så tog jag bort även det.
Jag åt i princip samma mat som tidigare, bara att jag tog bort pastan och ersatte den med grönsaker.
 
På en vecka hade jag gått ner 3 kilo.
 
Nu, 7 veckor senare så går det fortfarande lika bra och jag börjar nu äntligen få in det som en vana.
En dag i veckan äter jag det jag blir sugen på. Nån grov macka och kanske nån kaka eller dricker ett glas cola.
Förra veckan gick det verkligen upp och ner, då var jag så sugen på allt möjligt och jag kunde inte hejda mig så att det blev lite mer onyttigt under förra veckan. Men det är inte hela världen.
 
Det som är så härligt är att jag mår bra utav att äta så som jag gör nu. Vissa skulle kalla det LCHF dieten. Men det är inte den. Jag har planerat ihop mina matvanor efter hur det passar mig. Jag skulle aldrig klara av att hålla mig till punkt och pricka enligt nån diet hela livet. Nej. Istället tänker jag så här. Jag äter nyttigt 80-90% av tiden. Resten av tiden kan jag äta onyttigt.
 
jag mår så bra nu. Jag känner mig lätt. Magen är inte uppsvälld. Jag sover bättre på nätterna och jag är piggare på dagarna.
Och det allra bästa är att jag kommer in i mina short som var alldeles för små i vintras då jag egentligen hade i planerna på att försöka gå ner i vikt, men jag hade inte ork till det.
Nu får jag på mig dem. Jag har ett par till jag önskar att jag kunde få på mig. Men det är mitt nästa mål. Att till semestern komma in i dem.
 
Nu 7 veckor senare väger jag 62 kg. Det är ingen stor viktnedgång. Men jag har inte tränat alls. jag har bara ändrat mina matvanor. Så jag siktar på att lyckas gå ner mellan 3-5 kg till under juli månad.
 
Men det viktigaste för mig är att jag mår bra utav detta. Och det är så härligt att känna sig rätt så nöjd med sin kropp. Några kilo till, så är jag mer än nöjd. Då är det bara att börja träna så att kroppen blir fastare.
 
Jag funderar faktiskt på att köpa ett månadskort nånstans på ett gym och träna under juli. Hade faktiskt inte varit helt fel. Då kommer jag kanske få ännu mer resultat. För nästa mål, är att få en lite fastare kropp.
 
Nej, nu blev detta verkligen en roman. Så det är dags att avsluta. Jag är på jobbet och jag har massor att göra idag egentligen. Hur mycket papper som helst som ut till alla våra anställda.

Kommentera

Publiceras ej